|
Заповіді БожіПро союз між вірою і любов’юВіра говорить християнину, що Бог є Отець, Який з любові до всіх людей віддав для спасіння світу Свого Єдинородного Сина на хресні страждання і смерть. У відповідь на таку Божу любов у людини повинна бути любов до Бога. Віра знову говорить християнинові, що всі люди, — діти одного Бога Отця, тобто браття, і тому повинні любити один одного. І якщо між всіма людьми є споріднення за походженням, то між християнами є найближче, найблагодатніше споріднення синівства Божого через віру в Іісуса Христа, всі ми викуплені кров’ю Спасителя, — «усі бо ви одно в Христі Іісусі» (Гал. 3: 28), тому християни мусять єднатись між собою міцнішою любов’ю, ніж з іновірцями. Тому діяння і плід істинної віри — це любов до Бога і ближнього і звичайно — добрі вчинки. Апостол Павло навчає, що з того часу, коли прийшов Христос, коли настав Новий Завіт, втратило свою силу і не має значення обрізання, що вимагав закон Мойсея, а має значення тільки віра, яка виявляє себе в любові. В Христі Іісусі не має сили ні обрізання, ні необрізання, але віра, що діє любов’ю (Гал. 5: 6). Любов так міцно пов’язана з вірою, що без неї і добрих вчинків віра є мертвою, і не може привести до вічного життя. «Хто не любить брата, перебуває в смерті», говорить Апостол Іоанн Богослов (1 Іоан. 3, 14). «Яка користь, браття мої, коли хто каже, що віру має, а вчинків не має? Чи може ця віра спасти його? Якщо тіло без духа мертве, так і віра без діл мертва» (Іак. 2: 14, 26). Але і навпаки, любов і добрі вчинки без віри теж не можуть спасти людину, адже неможливо, щоб невіруючий в Бога почав Його любити, людина, природу якої знівечив гріх, не може творити істинних добрих вчинків, якщо не отримає через віру в Іісуса Христа благодатної допомоги для цього, бо віра іноді стає тяжким подвигом і вимагає надзвичайних зусиль волі, боротьби зі спокусами, які тяжко перемогти і котрі тягнуть в напрямку зла. У таких випадках для подвигів добра потрібна надприродна благодатна допомога. А вона дається тільки через віру, яка стає необхідною для богоугодного добродійного життя. «Без віри ж не можна догодити Богові, — говорить Апостол Павло, — вірувати, мусить бо, хто приходить до Бога, що Він єсть, і хто Його шукає, тих нагороджує» (Євр. 11: 6) Старозавітний закон Мойсея давав євреям широкі приписи, та не давав благодатної сили для їх виконання, і старозавітна людина була в безпорадному стані, бо не могла виконати всіх приписів закону, хоча знала, що за їх порушення їй загрожує прокляття. «Котрі ж від діл закону, ті під клятвою: написано бо: проклятий, хто не встоїть у всьому написаному в книзі закону щоб робити те» (Гал. 3: 10). Христос зняв з людини тягар цього прокляття, викупивши її гріх, оголосивши відпущення гріхів, вимагаючи для цього від людини, перш за все, віри в Себе. Тому Апостол Павло навчає: «Ми бо духом од віри надії праведності ждемо» (Гал. 5: 5). В іншому місці він знов говорить: «Благодаттю ви спасенні через віру, і це не від вас, Божий дар; не від вчинків, щоб ніхто не хвалився» (Єф. 2: 8-9). Господь Іісус Христос говорить: >«Хто має заповіді Мої і держить їх, той любить Мене; а хто Мене любить, слово Моє держатиме» (Ін. 14: 21-23). Апостол Іоанн Богослов пише: «Діточки мої не любімо словом ані язиком, а ділом і правдою» (Ін. 3: 18). І знову він говорить: «Це є любов до Бога, щоб ми виконували заповіді Його» (1 Ін. 5: 3). Про закон Божий внутрішній і зовнішнійХристиянин має два засоби, щоб розрізнити добрі вчинки від злих: Закон Божий внутрішній — голос совісті, і Закон Божий зовнішній — заповіді. Сумління — це особливий внутрішній голос, що свідчить перед свідомістю людини, де добро і де зло, де чесне, справедливе, шляхетне, і де безчесне, неправдиве, ганебне. За добрі вчинки сумління нагороджує людину внутрішнім миром і душевним спокоєм, за злі вчинки воно карає гризотою і стражданням, котре часом буває надзвичайно важким. Про цей внутрішній закон, властивий душі кожної людини, Апостол Павло говорить: «Коли бо (язичники), не маючи закону, по природі законне чинять, ці, закону не маючи, самі собі закон: вони показують, діло законне, написане в серцях їх, про що свідчить совість їх, і між тим думки їх, одна другу осуджують, або оправдують» (Рим. 2: 14-15) Але через порочність людської натури внутрішній закон часто не в змозі спонукати людину чинити добро, бо не завжди давав і дає відповідні настанови, схвалюючи лихі вчинки, вважаючи, помсту за неправду і т. і. добрими і моральними вчинками, необхідно було дати людям зовнішній закон — заповіді. Апостол Павло говорить: «Що ж тоді закон? Він був даний з причин перступів» (Гал. 3: 19), тобто, його дано на допомогу внутрішньому законові, що був неспроможний спрямувати людину на шлях істини. Цей зовнішній закон дав Бог єврейському народові, під час поневіряння євреїв по пустині Аравійській, на горі Синай через Мойсея. Заповіді цього закону такі:
Хоча ці заповіді були дані єврейському народові, та вони обов’яз¬кові і для християн, бо це і є той внутрішній закон, який, зі слів Апостола Павла, написаний в серці кожної людини. Сам Господь Іісус Христос вимагав виконання старозавітних заповідей Закону Божого і навчав розуміти їх докладніше, як до Нього їх розуміли. Поділ заповідей на дві скрижаліДесять Заповідей Божих поділено на дві скрижалі, щоб показати, що в них містяться два види любові, два види обов’язків: любов до Бога і любов до ближнього. Нашими ближніми ми повинні вважати всіх людей, як таких, що створені єдиним Богом і походять від однієї людини; але люди одної з нами віри — наші ближні передусім, як браття в Христі. Про любов до самого себе немає заповіді, і вона непотрібна, бо й без заповіді «ніхто ніколи не мав ненависті до свого тіла, але годує і гріє його», говорить Апостол Павло (Єф. 5: 29). З трьох наших обов’язків: до Бога, ближнього і себе, на першому місці завжди повинна бути любов до Бога, Якого ми мусимо любити заради Нього Самого, Його безмірної досконалості, премудрості, доброти, справедливості і т. і. На другому — любов до ближнього, якого ми зобов'язані любити заради Бога, бо коли ми любимо ближнього, ми догоджаємо Богові, коли ми чинимо добро ближньому, виявляємо доброчинність, то ми цим самим служимо Йому. На страшному суді праведникам, що чинили добродійства ближнім, Спаситель скаже: «Коли ви вчинили це одному з цих найменших братів Моїх, то Мені вчинили» (Мф. 25: 40). Любити себе ми повинні заради Бога, а частково задля ближніх. Християнин, коли любить самого себе, турбується про свій духовно-моральний розвиток і досконалість, освічуючи в душі своїй образ і подобу Божу, він чинить на славу Божу і стає більш спроможним для служби ближнім. Тому стає зрозумілим, що любов до себе треба принести в жертву задля любові до ближнього, а любов до ближнього — в жертву задля любові до Бога. Якщо потрібно вибирати: врятувати себе від загибелі, чи ближнього, то істинний християнин пожертвує собою. Перед вибором, зректися Христа, чи визнанням віри в Нього засмутити батька і матір, християнин обере останнє. «Більше від цієї любові ніхто не має, як хто душу свою покладе за друзів своїх», говорить Христос (Ін. 15: 13). «Хто любить батька або матір більш од Мене, той недостойний Мене, і хто любить сина або дочку більш од Мене, той недостойний Мене» (Мф. 10: 37). Хоч весь закон тримається на двох заповідях, проте його поділено на десять заповідей, щоб чіткими стали наші обов’язки по відношенню до Бога і до ближнього. Обов’язки по відношенню до Бога викладено в перших чотирьох заповідях, а до ближнього — в останніх шести. Про обов’язки до себе самого можна розмірковувати на основі наших обов’язків до ближніх, яких ми мусимо любити, як самих себе. Пояснення Заповідей БожихПерша заповідьнаказує пізнавати і шанувати істинного Бога. Обов’язок пізнавати Бога випливає зі слів: «Я Господь Бог твій», якими Господь вказує на Самого Себе і закликає людину до богопізнання. Наступні слова «Нехай не буде тобі інших богів, окрім Мене», закликають шанувати і звертатись тільки до єдиного Бога. З обов’язку пізнавати Бога випливають такі обов’язки:
Обов’язок богошанування приписує обов’язки внутрішнього і зовнішнього шанування Бога. Обов’язки внутрішнього богошанування такі:
Обов'язки зовнішнього богошанування такі:
Гріхи проти першої заповіді:
«Так говорить Господь: проклята людина, яка покладає надію на людину і тіло робить своєю підпорою, і якої серце віддаляється від Господа» (Ієрем. 17: 5). Для більш досконалого виповнення своїх обов’язків до Бога християнин мусить зректись самого себе. (Мк. 8: 34). Зректись самого себе, як навчає Василій Великий, означає позбутись старої людини, тобто своїх гріховних похотей, прихильностей і звичок, не мати пристрастей до земних речей, якщо це перешкоджає побожності, і, нарешті, не дорожити навіть життям і бути готовим прийняти саму смерть, коли це потрібне для благоугодження Богові. Зрікаючись самого себе, відмовляючись від багатьох речей, які можуть бути джерелом миттєвого щастя, християнин, отримує благодатну Божественну втіху, якої страждання заглушити не можуть. «В миру, як множаться в нас терпіння Христові, множиться Христом і потіха наша», навчає Апостол Павло (2 Кор. 1: 5). Наказуючи шанувати тільки Єдиного Бога, перша заповідь не забороняє належного шанування Ангелів і Святих Угодників Божих, бо, шануючи їх, християнин не віддає їм Божественного поклону і шанування, а шанує в них благодать Божу, яка діє через них на нас, і просить їх заступництва і оборони перед Богом.Друга заповідьнаказує уникати неправдивого шанування Бога і тому не робити ідолів і не кланятись їм. Ідол, як пояснює ця заповідь, є зображення якої-небудь тварі, небесної, земної, або такої, що знаходиться в воді, і поклоняються, і служать їй замість істинного Бога. Забороняючи поклоніння зображенням неправдивих богів, друга заповідь не забороняє поклонятись зображенням істинного Бога, або угодників Божих, тобто іконам (образам) . Це видно з того, що Мойсей, через якого Бог дав заповідь, одночасно отримав наказ від Бога поставити в скинії золоті зображення херувимів в найголовнішій внутрішній частині храму, до якої народ звертався, коли молився до істинного Бога, у Святая Святих. Приклад Мойсея для Православної Християнської Церкви має велике значення бо він доводить правильність використання святих ікон. Відносно вшанування образів треба зауважити ще й таке. Їх посвячує священик молитвою з окропленням святою водою. Шанувати ікону — не значить боготворити її, це було б противно заповіді. Але вживати образи для побожних споминів справ Божих і святих Його заповідей не забороняється, бо в цьому випадку вони — те саме, що й книги, написані замість літер зображеннями осіб і предметів. Християнин, коли молиться перед образом, повинен розумом споглядати на Бога і святих, які на них зображені. Гріхи проти другої заповіді звуться ідолопоклонством. Крім ідолопоклонства у звичному значенні цього слова, є ще види хитрого ідолопоклонства:
Має відношення до ідолопоклонства і лицемірство, коли людина з побудження чванливості прагне заслужити собі похвалу від інших, лише виставляючи на вид певні удачі, що заслуговують на похвалу, не дбаючи про те, щоб мати ці властивості в дійсності, не стараючись дійсно бути доброчинцем, а задовольнятись лише удаваними добродійствами. Якщо друга заповідь забороняє гордість, марнославство і лицемірство, то цим самим вона навчає покори і доброчинності в тайні. Третя заповідьзабороняє порушувати обов’язок богошанування навіть словом і не вимовляти імені Божого всує, тобто надаремно. Ім’я Боже призивається надаремно, коли вимовляється в розмовах марних, а тим більше, коли вимовляють брехливо і непобожно. Третя заповідь забороняє гріхи:
«А Я кажу вам: ніяк не клянись, слово ж ваше нехай буде: «так, так», «ні, ні», а що більше цього, те від лукавого», навчає Апостол Павло (Мф. 5: 34, 37). Однак, клятви в справах суспільних ця заповідь не забороняє. Сам Бог, даючи обітницю Авраамові, що від нього постане численне потомство і через його Нащадка благословляться всі народи земні, ствердив Свою обітницю клятвою. Тому й ми, коли цього вимагають важливі обставини, за вимогою законної влади, можемо давати клятви або присяги з незмінним наміром ні в якому разі не порушувати її. Апостол Павло говорить, що люди клянуться вищим і клятва кладе кінець їх суперечкам; тому й Сам Бог, бажаючи засвідчити незмінність Своєї волі, Своєї обітниці, вжив клятви (Євр. 6: 16-17). Четверта заповідьнаказує зберігати порядок в часі і в справах богошанування, а саме, працюючи шість днів на тиждень, сьомий день людина повинна присвячувати Богу. Основою для такого установлення є те, що Бог протягом шести днів творив світ, а на сьомий день відпочив від усіх справ Своїх. У Старозавітній Церкві посвячували Богові день суботній; а в Новозавітній Християнській Церкві присвячують Богові неділю (воскресеніє) у пам’ять воскресіння в цей день Христа Спасителя. Проте і суботу, на згадку про сотворіння світу, і для продовження колишнього святкування відокремлюють від інших днів полегшенням посту. Святкування недільного (воскресного) дня веде свій початок з часів Апостольських. В книзі Діянь Святих Апостолів згадується про зібрання учнів, тобто християн во єдину от субот, тобто в перший день тижня або воскресний для переломлення хліба тобто для виконання Таїнства Причастя (Діян. 20: 7). У Апостола Іоанна Богослова в Одкровенні теж згадується день воскресний (Одкр. 1: 10). Як в Старозавітній Церкві під суботою розуміли і інші, встановленні для святкування і посту дні: свято Пасхи, П’ятидесятниці і ін., так і в Християнській Православній Церкві, крім неділі або воскресного дня шанують і інші свята й пости, встановлені для вшанування Бога, Божої Матері і Святих Угодників Божих. Найголовніші свята в Православній Церкві встановлено в пам’ять найважливіших подій, що стосуються втілення Сина Божого і явлень Божества; а потім інші, які встановлено на честь Божої Матері, що прислужилась тайні втілення. Свята ці в порядкові подій такі:
Пости в Православній Церкві встановлено одноденні і багатоденні. До одноденних належить: середа і п’ятниця кожного тижня: середа — в пам’ять зради Христа Іудою, п'ятниця — в пам’ять страждань і смерті Христової; потім, день Усікновення голови Іоанна Хрестителя — 11 вересня, день Воздвиження хреста Господнього — 27 вересня і святий вечір напередодні хрещення Господнього — 18 січня. Багатоденних постів чотири. Найважніший з них Великий піст, що складається з Чотиридесятниці або сорокаденного посту, в пам’ять сорокаденного посту Господа Іісуса Христа в пустині і Страсного тижня на згадку останніх великих подій з Його земного життя. Після Великого посту до багатоденних постів відносяться: Різдвяний або Филипівка, Успенський і Святих Апостолів. Перші два пости встановлено для того, щоб подвигом помірності приготуватись до належного святкування наступаючих за цими постами свят Різдва Христового і Успіння Божої Матері; а останній, крім цього, і для наслідування Апостолів, котрі постили, готуючись виступити на подвиг проповіді Христової науки. Шанування свят полягає в тому, що в дні свят християнин має залишити свої життєві справи і втіхи, щоб мати більше часу для справ і діл святих, богоугодних на славу Божу. А такими справами можуть бути:
Це не означає, що таких справ не можна робити і в інші, не святкові дні. Але справа в тому, що не кожен має на це час, котрий в будній день треба використовувати на справи життєві, на набуття необхідних засобів існування. Проте молитись вранці, увечері, перед обідом і вечерею, так і після їжі, і, по можливості, перед початком і після закінчення кожної справи, християнин повинен щодня. Наказуючи посвячувати Богові сьомий день в тижні, четверта заповідь одночасно велить шість днів працювати, і, значить, осуджує безділля і неробство в будні дні. П’ята заповідьнаказує любити і шанувати ближніх, особливо близьких до нас, починаючи з батьків. Шанування батьків полягає в тому, щоб ми:
Діти так багато зобов’язані своїм батькам, що обов’язок любові до батьків — це один з найлегших обов’язків людини. А тому й гріх нешанування батьків стає особливо тяжким і заслуговує на суворий осуд. В Старому Завіті Мойсей за лихослів’я батька або матері встановив смертну кару (Ісх. 21: 16). Виконання п’ятої заповіді стає підставою порядку й устрою перш за все родинного, а потім і всякого суспільного життя. З огляду на таку важливість цієї заповіді, до неї додано і обітницю нагороди за її виконання: довголітнє і щасливе життя на землі, щоб сильніше спонукати до виконання заповіді. Приклади древніх Патріархів і Праотців доводять, що Бог дає особливу силу благословенню батьків (Бут. 27). «Благословення батьківські зміцнює доми чад» (Сир. 3-9). Наказуючи шанувати батьків, п’ята заповідь під батьками розуміє, перш за все, рідних батька і матір, а потім всіх тих, що в будь-якому відношенні замінюють нам батьків. А такими є:
|
|