За царювання Льва VІ
Філософа (886-911), у 910 році, під час вторгнення сарацин до Грецької імперії,
св. Андрій Юродивий та його учень Єпіфаній, перебуваючи першого жовтня (за
старим стилем, 14 – за новим) в Константинопольському храмі, де зберігалася
риза Богородиці, під час всенощного недільного співу побачили в повітрі чудесне
з’явлення Пресвятої Діви Богородиці в оточенні пророків, Апостолів і Ангелів.
Вся осяяна сонячним світлом, Вона молилася за грішників і покривала християн
чесним своїм омофором. Побачивши це з’явлення, Андрій запитав свого учня
Єпіфанія: «Бачиш брате, царицю і Богиню всіх, яка молилася за весь світ?» ‑
«Бачу, святий отче, і жахаюсь», ‑ відповів йому Єпіфаній. З’явлення було
прославлене спочатку тими, що молились в храмі, а згодом в усьому
Константинополі.
Мешканці Константинополя
почувши про це явлення, зраділи, що Бог молитвами Заступниці визволить всіх від
біди, яку заподіяли їм вороги, що вдерлися в їхню імперію. І справді, невдовзі
після з’явлення ворогів Церкви було переможено.
Прославляючи свою
небесну Заступницю, Церква співає: «Сьогодні ми, православні люди, радісно
святкуємо, осяяні Твоїм, Божа Мати, явленням і, здіймаючи очі до Твого
пречистого образу, уклінно просимо: покрий нас чесною Твоєю покровою й визволи
нас від усякого зла, благаючи Сина Твого, Христа, Бога нашого, щоб спас душі
наші».
«Величаємо, Тебе,
Пресвята Діво, і шануємо покрову Твою святу, бо Тебе бачив святий Андрій у
церкві, як за нас Ти Христу молилася».
Це свято велике, тож,
окрім Божої служби, Православна Церква служить акафіст Покрову Богоматері. В
акафісті часто повторюються слова: «Радуйся, Радосте Наша, покрий нас від
всякого зла чесним своїм омофором». Омофором називається довга широка тканина,
прикрашена хрестом, яку носять єпископи під час богослужіння. Омофор оперезує
їхні рамена і звисає додолу. Омофор знаменує собою особливу благодать Божу,
якою наділений єпископ і те, що він турбується про всяку людину, яка заблукала
чи відстала від церкви.
На Запоріжжі була
церква святої Покрови, і запорозькі козаки вважали Покрову своєю
покровителькою.
Існує переказ, що
після зруйнування Катериною ІІ Запорозької Січі 1775 року козаки, які пішли за
Дунай, під ласку турецького султана, на еміграцію, взяли з собою і образ
Пресвятої Покрови.
Час святкування
Покрови – це був саме сезон сватань та весіль. Дівчата, яким уже надокучило
дівувати, молилися: «Свята Мати, Покровонько, накрий мою голівоньку хоч
ганчіркою, аби не зосталася дівкою».
Люди примічали погоду:
якщо на Покрову вітер віяв з півночі, то це знак, що зима буде холодна і з
великими снігами, а як з півдня – то тепла.
Покров Божої Матері
для Православної Церкви засвідчують спогади про різні випадки благодатної
допомоги Матері Божої віруючим, які були в нашому краї. Можна, скажімо,
пригадати заступництво Почаївської Божої Матері.
|